
Vanaf dinsdag 4 maart kunnen patiënten zich digitaal aanmelden voor hun afspraak in het Beatrixziekenhuis en de Lingepolikliniek. Dit is onderdeel van een breed programma waarmee Rivas Zorggroep de zorg digitaliseert en processen optimaliseert om tegemoet te komen aan de toenemende zorgvraag.
De zorgvraag groeit en de druk op zorgpersoneel neemt toe
Om in te spelen op deze ontwikkelingen, optimaliseert het Beatrixziekenhuis de processen binnen de poliklinieken. Eén van die processen is het aanmeldproces. Patiënten kunnen zich vanaf dinsdag 4 maart daarom digitaal aanmelden voor hun afspraak. Dit zorgt voor een efficiëntere doorstroom en het ontlast medewerkerkers. Het digitaal aanmelden geldt voor alle afspraken op de polikliniek, de afdeling Radiologie, de Dagbehandeling, Fysiotherapie en Ergotherapie in zowel het Beatrixziekenhuis als de Lingepolikliniek.
Projectleider Astin van der Ven vertelt. ‘Met het optimaliseren van het aanmeldproces dragen we bij aan het stroomlijnen van de processen in de poliklinieken. Door te digitaliseren waar het kan en door de patiënt meer zélf te laten doen kunnen we de steeds verder groeiende zorgvraag opvangen. Het voordeel hiervan is een eenduidig werkproces voor onze collega’s en meer regie voor de patiënt.’
Er zijn in de afgelopen periode meerdere processen op de polikliniek geoptimaliseerd
Patiënten kunnen onder meer zélf polikliniekafspraken verzetten. Alle poliklinieken kunnen gebruikmaken van een digitaal laboratoriumformulier, dit scheelt veel papierwerk. En patiënten kunnen digitaal herhaalmedicatie aanvragen via MijnRivas.
Hoe werkt digitaal aanmelden?
24 uur voor hun afspraak in het ziekenhuis kunnen patiënten zich thuis aanmelden voor hun afspraak door in te checken via cliëntportaal MijnRivas. Na het aanmelden ontvangen zij een QR-code. De QR-code nemen patiënten mee naar het ziekenhuis (geprint of op hun telefoon) en deze scannen zij bij de aanmeldzuil van de afdeling waar zij een afspraak hebben. De zorgverlener ziet vervolgens dat de patiënt in het ziekenhuis is en haalt hem/haar op in de wachtruimte.
Heeft het ziekenhuis nog geen e-mailadres van de patiënt?
Dan kan dit altijd nog doorgeven worden via MijnRivas of bij een van de receptiemedewerkers in het ziekenhuis. Het is ook nog steeds mogelijk voor patiënten om zich aan te melden bij de aanmeldbalie.

foto: Rivas