Uilenhof lanceert met succes flexibel lesrooster

Christelijke vmbo De Uilenhof in Gorinchem is tevreden over het flexrooster dat dit schooljaar is ingevoerd. Dat blijkt uit een eerste evaluatie.

“Natuurlijk moest iedereen even wennen en waren er kinderziektes, maar we zien dat het flexrooster nu al biedt wat we ervan verwacht hadden”, vertelt directeur Alexander van Horssen.

Binnen een heldere structuur keuzevrijheid bieden voor leerlingen, inspelen op de leerbehoefte van leerlingen, huiswerkvoorzieningen, rust en duidelijkheid in de school. Dat zijn volgens Van Horssen de belangrijkste positieve gevolgen van het invoeren van het flexrooster. Naast de drie vaklessen van 80 minuten die elke leerling dagelijks volgt, kiest elke leerling zelf een aantal flexlessen die aan het begin en/of einde van de dag plaatsvinden.

Maatwerk

“We bieden daarmee maatwerk voor elke leerling”, vervolgt Van Horssen over de flexlessen, die uniek zijn in de wijde regio. “De leerlingen krijgen de vrijheid om voor een groot deel hun eigen keuzes te maken. Wij bieden de mogelijkheid aan leerlingen om te versnellen waar ze dat kunnen of om te vertragen wanneer er extra uitleg of aandacht nodig is voor een bepaald vak. Ook kunnen ze tijdens de flexlessen alleen in stilte of samen met medeleerlingen huiswerk maken.” Maar het nieuwe dagritme is meer. Leerlingen uit de onderbouw volgen een zelfgekozen module die projectmatig wordt aangeboden. Hierin kunnen zij zich oriënteren en zich verdiepen in vakgebieden die ze leuk vinden, zoals in kunst, talen, wetenschap en sport.

Aanpassingen

Doordat leerlingen met het flexrooster veel meer eigen keuzes kunnen maken, was het bij de start van het nieuwe schooljaar even afwachten hoe het in de praktijk zou gaan lopen. Van Horssen: “We kwamen er al snel achter dat veel leerlingen zich inschreven voor de flexuren in de ochtend en aan het begin van de week. Dat hadden we verwacht bij de onderbouw, maar niet voor de bovenbouw. Met enkele aanpassingen hebben we hiervoor goede oplossingen gevonden.”

Daarnaast moesten er nog wat extra aanpassingen gedaan worden aan de software die de school gebruikt voor het flexrooster, zodat het voor leerlingen en de school nog flexibeler wordt en het sneller duidelijk is hoe de komende week eruit ziet.

Positieve ervaringen

De ervaringen van de leerlingen zijn positief. Tweedejaars mavo-leerlingen Justin van der Ham en Jente de Leeuw uit Nieuwland hoefden niet lang te wennen aan het nieuwe systeem. “Voor mijn huiswerk is het fijn, want ik doe bijna alles op school”, vertelt Justin. “Alleen die lessen van tachtig minuten, dat is wel even wennen”, vult Jente aan. “Het is wel makkelijker geworden wanneer je iets moeilijk vindt, dan ga je het gewoon vragen in de flexlessen.”

Ook Madelief Duijs uit Gorinchem is blij met de flexlessen. Zij zit in de brugklas mavo/havo en is dus nieuw op de Uilenhof. “Het flexrooster was voor mij een belangrijke reden om voor deze school te kiezen”, vertelt Madelief. “Ik had op de basisschool moeite om me te concentreren tijdens het maken van huiswerk, maar hier is er een leerkracht bij die erop let. Dat werkt goed bij mij.”

“De eerste ervaringen zijn positief en veelbelovend. We zijn doorlopend in contact met leerlingen en hun ouders om ervaringen te delen, dit succes te vieren en waar nodig verbeterpunten gelijk op te pakken”, besluit Alexander van Horssen. “Alle input en ideeën zijn welkom, want dan kunnen we het met elkaar nog beter maken!”

Presentaties

De Uilenhof presenteert zichzelf binnenkort op de Scholenmarkt voor de groepen 8 van Molenwaard en Giessenlanden; die op maandag 12 november gehouden wordt in De Spil te Bleskensgraaf.

Op woensdag 21 november is er op de school aan de Oude Hoven 8 in Gorinchem een doemiddag voor kinderen van de groepen 7 en 8 van de basisschool. Op dezelfde dag, maar dan ’s avonds, is er op de school een informatiebijeenkomst voor ouders.

Voor meer informatie: https://uilenhof.cvo-av.nl.