Nederlandse Politie bestelt zes patrouillevaartuigen bij Damen

De Nederlandse politie heeft zes patrouillevaartuigen van Damen Shipyards besteld voor zijn eenheden ‘Zeehavenpolitie’ en ‘Landelijke Eenheid’. Drie van de nieuwe schepen zijn zeegaand (de Stan Patrol 2506) en de andere drie zijn voor de binnenwateren (de Stan Patrol 2005). Alle zes zullen worden gebouwd op het hoofdkantoor van Damen in Gorinchem in Nederland en zullen worden geleverd tussen 2019 en 2021.

Jeroen van Woerkum, Damen Shipyards Sales Manager Benelux, is verheugd de Europese aanbesteding voor de zes patrouillevaartuigen te hebben gewonnen. “We hebben onze expertise en de kennis die we in de loop der jaren hebben opgebouwd, gebruikt en geoptimaliseerd met de nieuwste brandstofbesparings- en milieutechnologieën.”

Lager brandstofverbruik

“Deze patrouillevaartuigen, gebouwd van aluminium met een composiet bovenbouw, zijn lichtgewicht, hebben minder weerstand, hogere prestaties en een lager brandstofverbruik. Damen kon de zeer strenge eisen voor het verminderen van geluid en de milieu-impact bereiken en zelfs overtreffen. “Damen’s uitgebreide R & D-inspanningen hebben geleid tot een grote vermindering van geluid en trillingen, waardoor het comfort van de bemanning werd verbeterd, voegt hij eraan toe.

Uitlaat behandelingsapparatuur

De patrouillevaartuigen voldoen al aan de nieuwe milieuregels (Euro Stage V voor binnenschepen) voor schonere uitlaatemissies, die in 2020 worden geïntroduceerd. “Deze schepen zijn in feite een stap voor op de regelgeving. In 2020 moeten schepen nabehandelingsinstallaties aan boord hebben, maar deze nieuwe patrouilleschepen zullen deze uitrusting al hebben. “

Slipway voor RIB-lancering

Een andere belangrijke toevoeging is de installatie van een scheepshelling op het achterschip van de zeegaande, Damen Stan Patrol 2506, van waaruit de RIB’s kunnen worden gelanceerd. Voorheen moesten patrouillevaartuigen van deze omvang een kraan en een davit gebruiken. “De scheepshelling is operationeel veiliger, betrouwbaarder en de lancering van de RIB gaat veel sneller. RIB’s kunnen bijvoorbeeld worden gestart bij hogere windsnelheden. De scheepshelling maakt het ook veel gemakkelijker om het schip op te halen. “

Hoewel details niet kunnen worden onthuld, is de indeling van het stuurhuis volledig aangepast en zullen de schepen worden uitgerust met nachtzichttechnologie. De zes zullen bestaande schepen vervangen en worden ingezet in de Noordzee en op de Nederlandse waterwegen en in de havens van Vlissingen, IJmuiden en Rotterdam.